top of page
  • תמונת הסופר/תPET DI

שאנט כבד (PortoSystemic Shunt - PSS)


הקדמה:


על מנת להבין מהו שאנט כבד ראשית עלינו לעיין באנטומיה ובפיזיולוגיה של כלבים. רשת ורידים (המכונה מערכת הפורטל) מנקזת דם ממערכת העיכול. דם זה נושא עימו חומרים מזינים, הורמונים וחומרי פסולת והוא עובר דרך הכבד לפני שעובר לשאר הגוף. הכבד "לוקח" את מה שהוא צריך כדי לתפקד כראוי ומנקה מרעלים את הדם לפני שהוא שולח אותו הלאה.


שאנט מוגדר כמעבר המאפשר זרימת חומרים בין שני מבנים שאינם קשורים בדרך כלל. שאנט פורטו-סיסטמי הוא, ספציפית, כלי דם חריג המחבר את מערכת הפורטל שמנקזת את מערכת העיכול למערכת הדם המערכתית המזינה את שאר הגוף, ובכך עוקף את הכבד.


הדמיית סי.טי של כלב עם מעקף חוץ כבדי  ( extra hepatic Porto systemic shunt) חתך דורסלי בו נראה המעקף (shunt) ושתי כליות מוגדלות
מעקף חוץ כבדי ( extra hepatic Porto systemic shunt) חתך דורסלי בו נראה המעקף (shunt) ושתי כליות מוגדלות


ברוב המקרים, שאנט כבד הוא מולד והוא נוצר כתוצאה מבעיה התפתחותית בעובר או חוסר סגירה של כלי דם שהיה אמור להיסגר לאחר ההמלטה. שני סוגים קיימים - שאנט תוך כבדי (נפוץ יותר בכלבים מגזעים גדולים) ושאנט חוץ כבדי (נפוץ יותר בכלבים מגזעים קטנים, ובחתולים).


במקרה של שאנט נרכש, מדובר בעצם בשאנטים מרובים, חיבורים בין המערכת הפורטלית למערכת הורידים הסיסטמית, הנוצרים כתוצאה מיתר לחץ דם פורטלי (למשל במחלות כבד כרוניות, פיברוזיס ועוד).

 







סימנים קליניים אפשריים של שאנט כבדי:

- סימנים נוירולוגים כגון עוויתות, בהייה באוויר, הצמדת הראש לקיר, חוסר תגובה לסביבה, שינויים התנהגותיים, עיוורון זמני, חולשה - לרוב, הסימנים יגיעו לאחר אכילה.

- סימני מערכת עיכול - הקאות ושלשולים, חוסר תיאבון.

- התפתחות לא תקינה של הגור (לרוב יהיו קטנים יותר משאר השגר) במצב של שאנט מולד.

- שתיה מרובה והשתנה מרובה.

- מחלות דרכי שתן (ייתכנו אבנים מסוג אמוניום ביוראט בדרכי השתן).

 
הדמיית סי. טי של מעקף חוץ כבדי בחתך סגיטלי בו נראה כלי הדם המחבר בין הווריד הנבוב ( Portal vein) לווריד הפורטלי.
מעקף חוץ כבדי בחתך סגיטלי בוא נראה כלי הדם המחבר בין הווריד הנבוב ( Portal vein) לווריד הפורטלי

לצורך אבחון, הווטרינר ייקח היסטוריה בריאותית שלמה, ביצוע בדיקה גופנית, וביצוע בדיקות בסיסיות כמו בדיקות דם ושתן. אם הוטרינר חושב שיש חשד לשאנט כבדי, יהיה צורך בבדיקות נוספת ספציפיות. האפשרויות כוללות בדיקות חומצות מרה, רמות אמוניה בדם, אולטרסאונד בטן ולצורך אבחון סופי ומציאת מיקום השאנט - CT עם חומר ניגודי.


השלב הראשוני הינו טיפול תרופתי ותזונתי על מנת לייצב את החיה ולעצור את הסימנים הקליניים. בטווח הארוך, הטיפול היעיל ביותר הינו כירורגי- ניתוח בו סוגרים את השאנט ומאפשרים לזרימת הדם אל הכבד להתחדש.


במקרה המוצג לפנינו, כלבה צעירה (כבת 3), בריאה בדרך כלל, עברה התקף של עווית. בבדיקה אצל הווטרינר המטפל - הכלבה הייתה ערנית וחיונית, אך נראתה חסרת אוריינטציה. בבדיקות הדם נראה כי ישנה עלייה בALT (אנזים ממקור כבדי בעיקר),היפוקלמיה (רמת אשלגן נמוכה), היפופוספטמיה (רמת זרחן נמוכה) ורמות גבוהות של חומצות מרה. בעקבות חשד ל-PSS, הווטרינר הפנה אותה למחלקה שלנו לצורך בדיקת CT.


בסריקת CT אושר החשד ונמצא שאנט חוץ כבדי - כלי דם גדול המחבר בין הווריד הפורטלי לוריד הנבוב התחתון (Caudal Vena Cava), כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות. בנוסף הכבד נראה קטן והכליות מוגדלות (ממצאים אופיינים במצבי שאנט כבדי).

הדמיית סי.טי של המערך חוץ כבדי בחתך דורסלי אלכסוני בו נראה כלי הדם העוקף בצורת האות J
המערך חוץ כבדי בחתך דורסלי אלכסוני בו נראה כלי הדם העוקף בצורת האות J

הדמיית סי.טי של כלב עם מעקף חוץ כבדי. נראה חתך דורסלי, המעקף (shunt) ושתי כליות מוגדלות
מעקף חוץ כבדי. נראה חתך דורסלי, המעקף (shunt) ושתי כליות מוגדלות

הכלבה הופנתה למחלקת הכירורגיה במרכז המומחים חוות דעת, שם עברה ניתוח לתיקון השאנט ע"י כירורג מומחה ובהמשך התאוששה במחלקת חירום. במהלך האשפוז חל שיפור במצבה ושוחררה לביתה להמשך טיפול ומעקב.


bottom of page